incelikler yuzunden…

arada bir aklima takilmiyor degil: bir doktorayi bitirebilmek icin acaba ne gibi ozelliklere sahip olmak gerekiyor? ne duzeyde bir zeka gerekiyor? acaba bende akademik calisma yetenegi mi eksik? bu tarz sorular genelde calismamda bir yerlerde takildigim zamanlarda geliyor aklima nedense. soruyorum kendi kendime: arkadasim senin olayin ne? ­čÖé kolaya kacip, belki de ben bu isler icin yaratilmamisim diyorum, tabi sonra kendime geliyorum, zira kendimi baska bir meslegi icra ederken dusunemiyorum.

doktora derecesi alabilmek icin ya da akademik calisma yapabilmek icin yuksek bir zekaya sahip olunmasi gerektigini dusunmuyorum. yani normal bir iq’ya sahip her insan yapabilir ama diger yandan sonradan edinilmis bir takim yetenekleri haiz olmasi sartini unutmamak lazim.

bence bunlarin basinda caliskanlik ve sorumluluk duygusunun gelismis olmasi geliyor. lisedeki ya da universitedeki “az calisip yuksek not alma” olayinin karizmasi da birden sonuveriyor bu durumda. ya da “bizim cocuk zeki ama calismiyor” mazeretini bir anda gecersiz kiliyor. ne kadar emek o kadar ekmek bu camiada ­čÖé

ikinci, sonradan mi kazanilir yoksa dogustan mi gelir sorusuna net bir cevap veremedigim nitelik analitik, sistematik ve elestirel dusunme yetenegi. elestirel dusunme derken herseyi elestiren, her isin altinda bir bit yenigi arayan ideolojiler ile beslenmis dar bir elestiri faktorunden bahsetmiyorum tabi ki. akademik elestirinin seviyeleri vardir, uslubu vardir ve pozitif katki yapmayi amaclar. bu ozelligin pek tabi ki de dogustan gelen belli bir zeka seviyesine ihtiyaci ve dogustan gelen bir yetenege (belki sozel bilimlere olan yatkinlik) bagliligi vardir ama sonradan da gelistirilebilecek oldugunu dusunuyorum. bunu doktorasinin son asamasina gelmis arkadaslar daha iyi anlayacaklardir.

zaman yonetimi, bana gore, bir diger onemli unsur akademik calismalar icin. bunu aslinda caliskanlikla ya da sorumluluk duygusuyla da iliskilendirebiliriz ama sanirim basli basina bir unsur olarak ele almak, zaman yonetimi yeteneginin onemini vurgulamak acisindan daha mantikli olacaktir. zaman yonetimini basariyla gerceklestiren insanlarin hayatlarindaki duzen bir cogunuzun dikkatini cekmistir eminim. isin asli, galiba zaman yonetimi yetenegi biraz da mesguliyetlerin artmasi ile gelistirilebilecek bir sey. ama diger taraftan yalnizca yogun mesguliyetlerin oldugu zamanlar degil, bir yasam tarzi olarak zamani mantikli kullanmayi basarmak sanirim mesguliyetleri de dengeleyecektir yani bazi zamanlar bombos bazi zamanlar sabalara kadar calisma gereksinimini ortadan kaldiracaktir. zamandan baska hicbir sermayemiz yok.

bir diger unsur da bir yerlerde hatta bir cok yerlerde okudugum kadariyla gunluk duzenli olarak bir miktar yazi yazmak. yazilan seyin ne kadar dogru ya da saglam oldugu onemli degil. amac yazma yeteneginin gelismesi ve zihnin belli bir sure bir yere odaklanarak fikir uretmesi. bir nevi zihin jimnastigi, belki de. yazdikca yazma yeteneginin gelistigi su goturmez bir gercek. benim tezimle alakali olarak gunluk yazma hedefim en az 300 kelime. ama maalesef hergun yaz(a)miyorum. belki bu blogda paylastiklarim biraz beni kendime getirir. oyle umuyorum. o yuzden biraz da bu blogda yazi yazmayi seviyorum. bu tarz meseleler uzerinde dusunmek, hatta belki dusundurmek iyi geliyor.

akademik alanda sahip olunmasi gereken nitelikler varsa aklinizda paylamanizi dilerim. haa yok ben sana katilmiyorum, bence normalin ustunde zeka gerekir akademik basari icin diyorsaniz, onu da paylasmanizi dilerim…

4 thoughts on “incelikler yuzunden…

  1. merhaba,

    yaz─▒n─▒n baz─▒ b├Âl├╝mlerinde yapt─▒─č─▒n─▒z kli┼čele┼čmi┼č tespitleri epey e─členerek okudum. ne yalan s├Âyleyim ├žocuklu─čuma d├Ând├╝rd├╝ beni. bizim o─član zeki ama ├žal─▒┼čm─▒yor gibi laflardan babam─▒n utanarak annemin de keyiflenerek bahsettiklerini hat─▒rl─▒yorum. k─▒smen de olsa benzer akademik s├╝reci ya┼č─▒yoruz diyebilirim t─▒p e─čitimi alan biri olarak. her ne kadar sizin gibi uzun s├╝reli tez ├žal─▒┼čmalar─▒m─▒z olmasa da bizim de ├╝├ž y─▒ll─▒k s├╝re├ž i├žerisinde g├╝nl├╝k vaka toplant─▒lar─▒nda sunumlar─▒m─▒z, bu sunumlar i├žin g├╝nlerce uykusuz kalmaya yetecek kadar makale aray─▒┼člar─▒m─▒z, k├╝t├╝phane masalar─▒nda s─▒z─▒p kalmalar, uzun evrak i┼čleri, uluslararas─▒ yay─▒nlarda makale yay─▒nlama tela┼č─▒, uzmanl─▒k s─▒nav─▒ i├žin onbinlerce sayfa ders notlar─▒ ve kitaplarla u─čra┼čmam─▒z vs. olduk├ža zahmetli ve zaman─▒ iyi kullanmay─▒ gerektiren mefhumlar. esas─▒nda kendi d├Ânem arkada┼člar─▒mdan ├╝├ž y─▒l gerideyim. anlayaca─č─▒n─▒z kendi alan─▒mda ├žok da ba┼čar─▒l─▒ biri de─čilim. ├╝niversite haricinde y─▒llar ├Âncesinden planlad─▒─č─▒m ┼čeyleri yapabilmek i├žin neredeyse ├╝├ž y─▒l ├╝niversiteyle alakam─▒ kesmi┼č gibiydim. sonunda bir duvara toslad─▒m; as─▒l amac─▒n kaybolu┼ču.i┼čin trajikomik k─▒sm─▒ ise ara verdi─čim ├╝├ž y─▒l i├žerisinde planlad─▒─č─▒m hi├žbir┼čeyi tam olarak yapamad─▒m. ├ža─č─▒m─▒z─▒n trendi hatta olmazsa olmaz─▒ psikoterapiye bile ba┼čvurdum nerde yanl─▒┼č yapt─▒─č─▒m─▒ ├Â─črenebilmek i├žin.

    yaz─▒n─▒n bir b├Âl├╝m├╝nde bahsetti─činiz analitik d├╝┼č├╝nme ve ele┼čtirel yakla┼č─▒m b├╝y├╝k oranda genetik ge├ži┼č g├Âsteren ┼čeyler. bu konuda kan─▒tlanm─▒┼č ciddi ara┼čt─▒rmalar hali haz─▒rda yay─▒nlanmaya devam ediyor.
    mevcut konjonkt├╝rde insanlar─▒n kendi yeteneklerine uygun ┼čekilde y├Ânlendirilmeyi┼čleri de genetik ge├ži┼čle kendilerinde bulunan ├Âzellikleri a├ž─▒k bir ┼čekilde ortaya ├ž─▒karamamalar─▒na sebep oluyor. do─čal olarak jet yak─▒t─▒yla ├žal─▒┼čan bir makinenin yak─▒t haznesine gaz ya─č─▒ koyarsan─▒z oldu─ču yerde duracakt─▒r. yapt─▒─č─▒n─▒z tespitlerin i├žine f─▒tri ├Âzelliklerin ilk s─▒rada olmas─▒ gerekti─čine inan─▒yorum.

    benim yapt─▒─č─▒m yanl─▒┼č ise zaman y├Ânetimini iyi yapamam─▒┼č olmam. kendimi mesleki olarak en yak─▒n buldu─čum ve en iyi yapabilece─čimi d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m alanday─▒m ancak zaman y├Ânetimini iyi yapamad─▒─č─▒m i├žin ├žuvallad─▒m. ┼čimdi g├╝nde en az alt─▒ saat zaman harc─▒yorum kaybetti─čim zaman─▒ geri kazanabilmek i├žin.

    teselli olacak ama “asl─▒nda ben zeki adam─▒m da ├žal─▒┼čm─▒yorum” ­čÖé

  2. merhabalar,

    zaman yonetimi aslinda yalnizca akademik islerde degil ayni zamanda hayatin tum alanlarinda (sosyal iliskilerden bireysel eylemlere kadar, hobiler…vs. gibi) onemli bir unsur. tabi bunu takinti ya da mukemmeliyetcilik haline getirmemek suretiyle belki de.
    yetenek ve yonlendirilme iliskisine gelince, cok onemli bi konuya deginmissiniz. esimle bazen aramizda bahsi geciyor, acaba bizim icin en iyi yapabildigimiz isle mi mesguluz su anda yoksa mesela ben onun alani astrofizikle ugrassam, o din felsefesi calissa belki de daha uretici insanlar olabilirdik diye. ama bunu maalesef ve dahi neyse ki hicbir zaman bilemeyecegiz…
    analitik dusunme yetisinin yuksek oranda dogustan gelmesine uzulmedim desem yalan olur. bu durumda bosa kurek cekme ihtimali doguyor zira ­čÖé buna engel olmak icin universiteler analitik dusunme yetisini olcen bir eleme yontemi ile lisansustu egitime ogrenci alsalar ya, biz de icimiz rahat rahat akademisyen olunmaz dogulur desek, havamizi atsak ya da napalim hayirlisi bu degilmis deyu teselli bulsak ­čÖé
    yazida deginmedigim ama batida konuyla ilgili yazilan yazilarda rastladigim bir mesele de bu isin sans meselesi oldugu. yani bizdeki nasip, kismet tabirleri ile ifade olunan bir mesele. ben haklilik payi olduguna gonulden katiliyorum. bu mesele ustune ne dusunursunuz bilmem ama tevekkulun mutlulukla bir ilgisi olmali ­čÖé

sizce?

