pomodoro calisma teknigi

onumde beyaz bir sayfa, nasil baslayacagimi bilemedim birden bu yaziya. daha onceki yazilara nasil baslamisim diye bir baktim. direk konuya girmisim hep selamsiz sabahsiz. bu sefer de oyle yapalim bakalim, usulu bozmayalim. affola simdiden.

bir onceki yazinin sonunda bir calisma tekniginden bahsedecegimi soylemistim. sirf oyle soyledim diye baska konu hakkinda yazamadim. teknigi de test etmem vakit aldigi icin tee pazar gunu yayinlamayi planladigim bu yaziyi uc gunluk bir rotarla bugun yayinliyorum.

teknigimizin adi pomodoro. pomodoro italyanca’da domates demekmis. ismini resimde de gorulen domates seklindeki mutfak saatlerinden aliyor. bu saatleri genelde yemegi firinda unutmamak ya da sutu tasirmamak icin falan kullaniyorsunuz. kac dakikaya ihtiyaciniz varsa ayarliyorsunuz, saati vakti gelince o ziirrrlamaya basliyor. bunun ders calisma teknigi olarak fonksiyonu zaten her zaman yaptigi isi yapmak. yani calisma surenizi ayarliyorsunuz, o da sure bitince otuyor. fakat bu teknigin bazi ayrintilari var. oncelikle calismaya baslamadan evvel o gun bitirmeyi planladiginiz islerin bir listesini yapiyorsunuz. pomodoromuzu 25 dk.ya ayarliyorsunuz. 25 dakika sonra 5 dk. ara veriyorsunuz ve bu arada dersle ilgili hic birsey dusunmuyoruz. sonra bu 4 kez boyle devam ediyor. 4. pomodorodan sonra uzun bir ara veriyorsunuz (let’s say 25-30 dakika). sonra o listedeki yapilacak isler bitene kadar surec boylece devam ediyor.

aslinda cok da orijinal bir fikir degil. yani gercekten “benim aklima gelmisti”. onceleri acaba gunde ne kadar vaktimi ders calisarak geciriyorum diye psikopatca bir tavirla kronometre kullanmaya baslamistim. mesela iki saniye bir seye bakacak olsam kronometreyi durdurup isimi halledip sonra devam ediyordum. sonra bunun pek de ise yarar bir is olmadigini farketmem cok vaktimi almadi. bu sefer, telefonumun ‘timer’ini 1 saate kurup calismaya basladim. ta ki pomodoronun buna benzer hatta daha verimli bir yontem oldugunu farkedene kadar.

belli bir sure tutmanin en iyi yani, o an akliniza gelen ders disi bir seyi ertelemeniz ve calisirken pek bolunme yasamamaniz. pomodoro bence bu yuzden en cok da ise yariyor. diger taraftan, mesela 4 bolumluk bir pomodoro yaptigimda 100dk. yogun bir sekilde ders calismis oluyorum ki bu benim icin harika bir sey. her 25 dakikada bu son daha devam etmeyecegim diyorum, 5 dk. aradan sonra hadi neyse bi tane daha yapayim, diyorum. yani calisma ve mola suresi cok iyi ayarlanmis. biraz bas agrisi yapsa da vakti kullanmada cok faydali oldugunu dusunuyorum. pomodoronun en kotu yani, bolunmelere izin vermemesi. yani hic araliksiz o gun planladiginiz isleri bitirene kadar devam edeceksiniz. bu da ani bolunmeler, telefon gorusmeleri…vs. gibi islerinize engel olabiliyor. hee calisirken telefonumu kapatirim, diyorsaniz, pomodoro size gore. ben pomodoroyu acikcasi her zaman uygulamiyorum. sadece yaa bu ara cok gevsettim biraz kendimi cezalandirayim dedigim zamanlarda basvuruyorum. ama boyle meshur bir yontemden haberdar olmak ve haberdar etmek lazim geliyor. kenarda dursun bakalim.

sizin uyguladiginiz bir calisma yontemi var midir, paylasirsaniz sevinirim.

teknikle ilgili ayrintili bilgi icin: http://www.pomodorotechnique.com/ 

4 thoughts on “pomodoro calisma teknigi

  1. konsantrasyon 15 dk süren bir mevzu. sadece yoğun stres altında insan zihnini zorladığı için konsantrasyon süresi uzayabilir. bu yüzden ödül yöntemi ile değil de ceza yöntemi ile çalışma daha etkili oluyor. örneğin sevdiğiniz bir yiyecek, içecek veyahut bir tv programından kendini men etme veya şu kadar saat sesli kitap okuma gibi. bunun sonucunda ister istemez insanın üzerinde bir stres oluşur ve konsantrasyon süresi uzayabilir. bir de nikotin ihtiva eden gıdalar tüketmeye çalışın. nikotin dikkat dağınıklığına karşı bire bir. mesela patlıcan da bol miktarda nikotin bulunur 🙂

    günlük diyet ve egzersiz çok önemli. işlenmiş gıdaların içerisinde bulunan katkı maddeleri insan bedenini hantallaştırdığı için uzak durmanız gerekiyor (hazır tavuk ve et suyu bulyonları, hazır baharat çeşnileri, soslar vs.) diyet demişken aç karna ders çalışılması daha faydalı olur. insan bedeni büyük bir şehir gibidir. örneğin şehrin herhangi bir yerinde festival alanı veya doğal afet olsa insanlar orada yoğunlaşırlar. yemek üzerine dolaşım daha çok sindirim sistemi etrafında yoğunlaştığı için beyne giden kan akımında azalma oluşur bu yüzden verim düşer. mesela sabah uyanınca hafif bir egzersiz sonrası çalışma veyahut okuma yapmak normal zamana göre ciddi miktarda farklı olacaktır.

    son olarak uyku düzeni çok önemli. fıtri uyku aralığı gece 10 ile sabah 4 arasındadır. hormon salınımının ritmi dediğimiz sirkadyen ritmin sağlıklı olarak çalışabilmesi için bu süreler içerisinde uyumak çok faydalıdır. ( bilhassa kortizon ve melatonin salınımı açısından önemli). nitekim müslüman ilim adamlarının büyük kısmı yatsı namazından sonra hiç konuşmadan yatıp sab’a vaktinden iki ilâ üç saat öncesi uyanıp çalışmaya başlardı. uykunun bir diğer fonksiyonu da gündüz alınan bilgilerin zihinde hazmını sağlıyor olması. bu yüzden yatmadan önce mümkünse bir saat kadar konuşmamak makbuldür ki hazm edilecek bilginin içine farklı şeyler girmesin.

    umarım faydalı olur.

    • ben aslinda sunu anlamiyorum, hani mesela saat 10 ile 4 arasi uyumak icin en uygun saatlerdir, oyle lazim gelir, diyorsunuz. benim nedense 12 ile 3 arasinda zihnim bi aciliyo, en verimli o aralarda calisiyorum. dediginiz gibi sanirim stres tetikliyor biraz da. bakiyorum saat gece ayrisi olmus, eyvah bugunu de murdar ettik diye vicdan azabi baslayinca birden aydinlanma yasiyorum. saglikli olanin bu olmadigi apacik. ama insallah sagliksiz degildir 🙂

  2. yarın deneyim ben bunu odamda ama, evde asla ve asla yapamam. bu tekniği yeni duydum bak. daha önce ben kendi kendime 40 dk ders 10 dk ara şeklinde denemiştim ama faydasını görmemiştim.yani 40 dk çok uzun, haliyle dikkatimin dağılması işten bile değildi. 25 dk daha makul gözüktü bana. neticeyi bildiririm efenim 🙂

sizce?

