“Türkiye Akademisinin Arka Sokaklarından Tez Manzaraları”

Istifhane‘de bahsi gecen bir yaziyi paylasmak istiyorum. Yazidaki meselelere dair bana en carpici gelen nokta, Turk akademisinin aile gibi isleyen bir mekanizma haline gelerek birbirine benzer bireyler yetistirdigi, bu durumun en carpici orneginin de “kotu” akademisyenin kendisi gibi akademisyen yetistirdigi ve bunun boylece suregittiginin iddiasi… Bunun en somut ornekleri de, yazida genisce orneklerine yer verildigi uzere ve de yazarin sonuc kisminda net bir sekilde ozetledigi gibi, yuksek lisans ve doktora tezlerinin yakindan incelenmesiyle elde edilmis ve soyle bir sonuca deginilmis:

Etik açıdan problemli tez ve yayınlara sahip olan tez danışmanlarının kılavuzluk etmesine müsaade edilen ve etik açıdan problemli tezlerle mezun olan öğrenciler akademik literatürü boş/tekrar çalışmalarla doldururken, içlerinden bir kısmı akademinin yeni neslini teşkil ederek döngüyü tamamlıyor.

Yazinin sonunda da yazar bize soyle seslenmis:

Sevgili akademisyenler, öğrenciler, ve tüm aktivistler,

Akademinin içine düştüğü kısır döngüyü kırmak için üzerinize ne tür bir sorumluluk düştüğünü çok iyi tahlil etmelisiniz.

Türkiye akademisinin ihtiyacı olan seferberliğin öğrencileri ve toplumu intihalin tehlikeleri konusunda bilinçlendirmekten yasama ve yürütmedeki problemleri gür bir tonla dile getirmeye, bilim hırsızlığı vak’alarını ortaya çıkarıp, açıkça eleştirmekten bu eleştirilerin toplumun geri kalanına ve gerekli mercilere ulaşmasına ön ayak olmaya kadar geniş bir yelpazeye dağılmış olan kalemlerinden herkesin payına bir şeyler düştüğüne inanıyorum.

Neredeyse herkesin sorumsuzluğu ile tıkanan akademide kalıcı bir reform, ancak hemen herkesin sorumluluk alması ile mümkün.

Goz atilmasi degil, bastan sona okunmasi gereken bir yazi oldugunu dusunuyorum.

Yaziyi burada bulunuz.

2 thoughts on ““Türkiye Akademisinin Arka Sokaklarından Tez Manzaraları”

  1. off incelediği tezler ODTÜ’den ya. inanamıyorum. resmen plagiarism yapılmış. ben Oedipus complex’i farklı farklı ödevlerimde 4 kez anlatmak durumunda kalmıştım da kendi kendimi paraphrase yapmaktan mahvolmuştum. self-plagiarism olmasın diye. Adama bak kopyala yapıştırla tez yazmış!

    • sonuç olarak;

      “Derdim nice bir sînede pinhân ederim ben
      Bir âh ile bu âlemi vîrân ederim ben” [Nef’î]

sizce?

